کدام نگین انگشتر برای رکاب مناسب تر است؟
از حضرت صادق (ع) نقل است: ” هر که انگشتری از عقیق داشته باشد، عاقبتش به خیر می شود “.
و نیز (ع) روایت شده: ” هر کس انگشتر فیروزه در دست کند، فقیر نشود “.
از آن حضرت نقل شده که:” در نگاه به انگشتر دُرّ نجف ثواب حج و عمره داده می شود “.
ابو طاهر میگوید : حدیث فضیلت دُرّ نجف را که از حضرت صادق (ع) نقل شد، برای امام حسن عسکری (ع) نقل کردم،
فرمود : ” بلی این حدیث جدم امام صادق(ع) است “. عرض کردم: شما هیچ چیز را بر عقیق سرخ اختیار نمی فرمایید،
فرمود : ” بلی، برای فضیلت بسیاری که در آن وارد شده است.
پدرم به من خبر دارد : اوّلین کسی که انگشتر عقیق در دست کرد، حضرت آدم (ع) بود
و به نگین انگشترش نام های مقدّس پنج تن آل عبا را نقش کرده بود “.
در نقش انگشتر هر یک از : ” لا اله الاّ الله ” ، ” محمّد رسول الله ” ، ” نام های پنج تن آل عبا ” ، ” العزّة لله ” ،
” حسبی الله ” ، ” ماشاء الله لا قوة الا بالله ” بنویسد بهتر است.
ارتباط اسلام و انگشتر
انگشتر حلقه ای است که در یكی از انگشتان قرار میگیرد و معمولاً سنگی قیمتی بر آن جای دارد.
اهل ایمان با علائمی شناخته میشوند. یكی از این آن ها، انگشتر به دست راست كردن است.
امام حسن عسكری علیه السلام میفرماید: نشانه های مؤمن، پنج چیز است : پنجاه و یک ركعت نماز گزاردن،
زیارت اربعین، انگشتر به دست راست كردن و جبین را در سجده بر خاک نهادن
و خواندن « بسم الله الرّحمن الرّحیم » با صدای بلند
استفاده از انگشت ، سنّتی است كه رسول اکرم به آن اهمیّت میداد و پس از نبی مكرم، امامان معصوم
و پیروان آنان بر انجام دادن این سنت محمدی صلی الله علیه وآله توصیه می کردند.
وقتی رسول خدا دین خویش را به مردم ابلاغ كرد، در اواخر سال ششم هجری به پادشاهان و امپراتوران بزرگ عصر
خود نامه هایی نگاشت و آنان را به پذیرش دین حق دعوت كرد.
سپس برای رسمی ساختن نامه ها دستور داد انگشتری بسازند و نامش را بر آن بنویسند تا بدین وسیله نامه ها را مهر زند.
این انگشتر، كه گویا اولین انگشتر پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله بود،
همواره تا آخر عمر مبارک حضرت مورد استفاده قرار میگرفت.
انگشتر علاوه بر ثواب، جهت رسمیّت بخشیدن به نامه ها و مهر كردن آن مورد استفاده قرار میگرفت.
به تدریج این سنت بین حاکمان به نحوی دیگر رایج شد.
برخی از آنان از انگشتر های گرانبها به قصد فخر فروشی و تجمّل استفاده میكردند.
به مرور زمان مهرها از انگشتر جدا شد و نگهداری مهر سلطنتی یكی از پستهای دربار شد.
علما و مراجع تقلید نیز در پاسخ نامه های شیعیان نوشته خود را مهر میزدند و به سبب اهمیّت و ارزش مهر در
حفظ آن میكوشیدند. به تدریج ارزش مهر قانونی شد و برای جاعلان آن، مجازات سنگینی مشخص گردید.
ائمه اطهار علیهم السلام بر این سنت تأكید ورزیده، در مورد جنس، نوع نگین انگشتر آن به تفصیل سخن گفته اند.
امروزه تهاجم فرهنگی دشمنان دین با دگرگون ساختن نوع پوشش و زیور آلات، جامعه را در معرض انحراف قرار داده است.
می بایست سنت و اخلاق ائمه علیهم السلام در پوشش، ترویج گردد.
سنگ های مذهبی
اهمیّت عقیق و فیروزه
یكى از بزرگان شیعه به نام ابومحمّد، قاسم مدائنى میگوید روزى خادم حضرت ابوالحسن، امام هادى علیه السلام به نام
صافى ، براى من حكایت كرد:
در یكى از روزها خواستم به زیارت قبر امام علىّ بن موسى الرّضا صلوات الله علیهما شرفیاب شوم ، نزد مولایم امام هادى
علیه السلام رفتم و از آن حضرت اجازه گرفتم.
امام علیه السلام ضمن دادن اجازه ، فرمود: سعى كن انگشتر عقیق زرد رنگ همراه داشته باشى
كه بر یك طرف آن ( ماشاء الله، لا قوّة إ لاّ بالله، استغفر الله ) و بر طرف دیگرش (محمّد، علىّ)
نوشته شده باشد، تا از هر حادثه اى در امان گردى.
و سپس افزود: این انگشتر موجب سلامتى جسم و دین و دنیا خواهد بود.
پس طبق دستور حضرت، انگشترى با همان اوصاف تهیّه كردم و براى خداحافظى نزد آن بزرگوار آمدم ،
وقتى از خدمت آن حضرت مرخّص گشتم و مقدارى راه رفتم، پیامى براى من آمد كه برگرد.
هنگامى كه بازگشتم، مرا مخاطب قرار داد و فرمود:
اى صافى ! سعى كن انگشتر فیروزه، تهیّه نمائى و همراه خود داشته باشى، چون كه در مسیر راه طوس و نیشابور
شیرى درّنده سر راه قافله است و مانع از حركت افراد مى باشد.
وقتى به آن محلّ رسیدى، جلو برو و آن انگشتر فیروزه را نشان بده
و بگو : مولایم پیام داد: از سر راه زوّار كنار برو، تا بتوانند حركت نمایند.
سپس در ادامه فرمایش خود افزود: سعى كن نقش انگشتر فیروزه ات بر یک طرف آن الله المَلِک
و بر طرف دیگرش المُلْک لله الواحد القهّار باشد.
پس از آن ، فرمود: نقش نگین انگشتر امیرالمؤمنین امام على علیه السلام چنین بوده است
و خاصیت فیروزه، امنیت و نجات یافتن از درندگان و پیروزى بر دشمن خواهد بود.
صافى گفت : بعد از آن، خداحافظى نموده و به سمت خراسان حركت كردم
و آنچه را حضرت دستور داده بود، انجام دادم.
و هنگامى كه از خراسان مراجعت نمودم، حضور امام علیه السلام شرفیاب شدم و بعضى جریانات را تعریف كردم.
حضرت فرمود: مابقى حوادث را خودت مى گویى یا من بیان كنم؟
عرض كردم شما بفرمائید تا استفاده كنم.
حضرت آمده بودند، وقتى فیروزه را در دست تو دیدند آن را گرفتند و براى مریضى كه داشتند بردند و در آب شستند و آبش
را، مریض آشامید و سلامتى خود را باز یافت ، سپس انگشتر فیروزه را برایت برگرداندند و با این كه انگشتر در دست
راست تو بود، در دست چپ تو قرار دادند و وقتى از خواب بیدار شدى،
تعجب كردى كه چگونه انگشتر از دست راست به دست چپ منتقل شده است.
پس از آن، كنار بالین خود سنگ یاقوتى را یافتى كه جنّیان آورده بودند، آن را برداشتى
و اكنون به همراه دارى، آن یاقوت را بردار و به بازار عرضه كن، به هشتاد دینار خواهند خرید.
خادم گوید : آن هدیه جنّیان را به بازار بردم و به همان مبلغى كه حضرت فرموده بود، فروختم.
فضیلت انواع نگین انگشتر
بدیهی است آنچه از زبان پیامبران و امامان علیهم السلام در باره فضیلت انگشتر
و نوع نگین انگشتر و نوشته آن نقل شده، بدون عنایت به این اصول، قانع كننده نیست
و چه بسا شبهاتی را بر اذهان مستولی میسازد:
۱ ـ پیغمبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام انگشتر را به قصد زینت و تفاخر و تجمّل به دست نمیكردند.
۲ ـ آن بزرگان انگشتر به دست كردن و دقت در نقش نگین انگشتر از سنتهای مهم و نشانه اهل ایمان میدانستند.
۳ ـ با بررسی و تطبیق تاریخ سیاسی زمان پیغمبر و ائمه علیهم السلام
و ملاحظه كلمات حك شده بر نگین انگشتر آنان، رابطه تنگاتنگ این دو را درمی یابیم.
بدین بیان كه پیغمبر بزرگ اسلام و ائمه هدی علیهم السلام در انتخاب نقش نگین برای انگشتر خود
شرایط و اوضاع و احوال حاكم برجامعه و مسلمانان را مورد توجه قرار میدادند.
۴ ـ نقش نگین ائمه علیهم السلام گاه با تغییر اوضاع جامعه دگرگون می شد. حضرت ابی عبدالله علیه السلام
عبارت « انّ الله بالغ امره » و حضرت سجاد علیه السلام جمله « خَزِیَ و شَقِیَ قاتل الحسین » را در نگین برای انگشتر خود نقش كرده
بودند. برخی از امامان علیهم السلام به سبب تغییر اوضاع سیاسی یا اجتماعی، نقش نگین برای انگشتر خود را تعویض میكردند.
چنانكه علی بن ابیطالب علیه السلام در دوران غصب خلافت و پس از آن نگین برای انگشتر با نوشته های متفاوت داشت.
۵ـ امامان علیهم السلام كه به نوشته نگین انگشتر خود عنایت داشتند،
در معاشرت یا پاسخ به پرسشهای اصحاب، نوشته نگین برای انگشتر خود را مطرح میكردند
و دوست داشتند اصحاب نیز چنین باشند، حتی آنان در گفتارهای خویش نقش نگین برای انگشتر پدران خود را
به اطلاع شیعیان میرساندند؛ چنانكه برخی از ائمه علیهم السلام درایام خاصی مثل جمعه و اعیاد دیگر،
انگشتر پدرشان را به دست میكردند. شیخ عباس قمی روایت میكند
كه حسین بن علی علیهالسلام به فرزندش علی بن حسین علیه السلام وصیت كرده،
انگشترش را در دست او قرار داد و امر امامت را به او وا گذاشت.
آنگاه همین انگشتر به محمدبن علی و سپس به جعفر بن محمد علیهم السلام رسید.
نقش خاتم خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله
رسول گرامی اسلام پس از سالها تلاش و بردباری فراوان توانست ندای توحید را در شبه جزیره عربستان همگانی سازد.
رسالت آن حضرت، رسالتی جهانی بود و سلاطین و شاهان عصر خود را به یكتا پرستی فرا خواند.
آن بزرگوار فرمان داد، برای رسمی كردن نامه هایش، مهری بسازند و بر روی آن نام وی را حك كنند.
این مهر كه چون انگشتری مینمود، از جنس نقره بود و پیوسته در دست راست آن حضرت جای داشت.
نقش نگین برای انگشتر
وقتی آن حضرت هنوز قدرت چندانی نداشت، در قراردادها و عهدنامه ها محمدبن عبدالله، خوانده میشد
و اجازه نمیدادند در پایان قراردادها جمله محمد رسول الله نوشته شود.
زمانی كه شوكت و عزت اسلام آشكار شد، او امپراطوران زمان خود را به یكتاپرستی فرا خواند،
نامه ها و پیامهای خود را با انگشتری كه بر آن «محمد رسول الله» حک شده بود، مهر میفرمود.
كلمه طیبه «محمد رسول الله» در سه ردیف عمودی با ترتیب خاصی بر مهر كنده شده بود.
در سطر اول بالا كلمه الله، در سطر دوم كلمه رسول و در پایین محمد صلی الله علیه وآله.
نگین انگشتر فیروزه
حضرت صادق علیهالسلام فرمود : نقش نگین برای انگشتر رسول اكرم صلی الله علیه وآله « محمد رسول الله » بود.
او همچنین از پدر بزرگوارش نقل میكند كه: انگشتر رسول خدا از جنس نقره بود
و « محمد رسول الله » بر آن نقش بسته بود. ناصر خسرو قبادیانی، شاعر پر آوازه پارسی زبان، نیز
در شعر خود مضمون این حدیث را به نظم كشیده است.
محمد رسول خدای است زین ما همین بود نقش نگین برای انگشتر محمد پیامبر اسلام در مكاتباتش خود را رسول الله
خوانده است. این نقش نگین انگشتر به جنبه آسمانی بودن پیامهای حضرت اشاره دارد.
در نگین برای انگشتر آن حضرت عبارت « صدق الله محمد رسول الله » حک گردیده بود.
گرچه برخی از مورخان معتقدند، جمله « صدق الله » پس از حلت پیامبر صلی الله علیه و آله اضافه گردید.
در بعضی از روایات آمده است كه بر یكی از نگین برای انگشتر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سه جمله
« لااله الا الله – محمد رسول الله – علی ولی الله » حک گردیده بود.
بنا به صحت روایت فوق، این نوشته بشارتی بر مؤمنان و پیامی به مشركان است
كه این شریعت با وفات آن حضرت پایان نمی پذیرد
و این شجره طیبه همچنان پر ثمر و پر نور به راه خود ادامه میدهد.
امام صادق علیه السلام میفرماید: رسول خدا صلی الله علیه وآله دو انگشتر داشت.
بر یكی نوشته شده بود: « لا اله الا الله » و بر دیگری « صدق الله ».
حضرت رضا علیه السلام در حدیثی جامع در پاسخ به پرسش یكی از اصحاب خویش به بیان نقش های نگین برای انگشتر راهبران
معصوم علیهم السلام از حضرت آدم علیه السلام تا حضرت خاتم صلی الله علیه و آله
و از حضرت خاتم صلی الله علیه و آله تا پدر بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام پرداخته است.
آن بزرگوار در بخشی از این حدیث فرموده است:
« و كان نقش خاتم محمد صلی الله علیه و آله لا اله الا الله محمد رسول الله »
تعداد بازديد : 61
تاریخ انتشار: یک شنبه 10 فروردين 1399 ساعت: 20:5
برچسب ها : نگین,نگین انگشتر,